Apostlagärningarna
Del 15) 5:17-42
Översteprästen och alla hans anhängare, det vill säga
saddukeernas parti, fylldes av avund (Apg 5:17)
Översteprästen var själv en del av saddukeernas sekt.
Saddukeerna var materialister och humanister. De trodde
inte på andar, på änglar och på uppståndelsen. De befann
sig på den religiösa scenen endast för pengarnas skull.
Lärjungarnas popularitet var ett hot mot dem så därför var de
avundsjuka.
och grep apostlarna och satte dem i allmänt häkte. Men på
natten öppnade en Herrens ängel fängelseportarna och
förde ut dem och sade: "Gå och ställ er i templet och
förkunna för folket allt om detta liv!" (Apg 5:18-20)
I stället för att säga: "Nu när ni är fria, fly och ge er iväg från
Jerusalem. Bege er mot Caesarea, skaffa en båt, res till
Grekland och fly förföljelsen”, sa ängeln: "Gå tillbaka till den
plats där ni greps och gör vad ni gjorde när ni greps. Tala till
folket om detta liv. Dela med er till dem av denna härlighet
som ni har genom den uppståndne Kristus."
När de hörde det, gick de tidigt på morgonen till templet och
började undervisa. När översteprästen och hans anhängare
kom dit sammankallade de Stora rådet, Israels folks hela
äldsteråd, och skickade bud till häktet för att hämta
apostlarna. Men när tjänarna kom fram, fann de dem inte i
fängelset. De vände tillbaka och rapporterade:" Vi såg att
häktet var ordentligt låst och vakterna stod vid portarna, men
när vi öppnade fann vi ingen därinne." (Apg 5:21-23)
De hade försvunnit! Vakterna stod där och det var
fortfarande låst. De öppnade dörren till den innersta delen av
fängelset och upptäckte att apostlarnas rum var tomma.
När tempelvaktens ledare och översteprästerna fick höra
detta blev de villrådiga och undrade vad som kunde ha
hänt.(Apg 5:24)
De började undra: "Vad kommer nu att ske?"
Då kom någon och berättade för dem: "Männen som ni satte
i fängelse står i templet och undervisar folket!" (Apg 5:25)
Gud måste ha humor. Här har de högt uppsatta ledarna ett
viktigt möte. "Vi måste ta itu med detta problem." De går iväg
för att hämta dit fångarna och när de går in i fängelset
upptäcker de att deras celler är tomma.
Alla rådsherrar har samlats, beredda att förhöra lärjungarna
och så säger någon: "De har gått tillbaka till templet och står
där borta och undervisar folket."
Ledaren för tempelvakten gick då ut med tjänarna och
hämtade dem utan att bruka våld, eftersom de var rädda att
folket skulle stena dem. När de nu blivit hämtade ställdes de
inför Stora rådet, och översteprästen förhörde dem och
sade: "Har vi inte strängt förbjudit er att undervisa i det
namnet? Och nu har ni fyllt Jerusalem med er lära och vill att
den mannens blod ska komma över oss!" (Apg 5:26-28)
I förra kapitlet, när Petrus och Johannes stod inför Stora
rådet med den lame mannen, blev de strängt tillsagda att
inte längre tala i Jesu namn och Petrus svarade: ”Vi för vår
del kan inte hålla tyst med vad vi har sett och hört." Då
hotade de dem igen men lät dem sedan gå.”
Nu tar översteprästen upp detta och säger: "Förbjöd vi er
inte att fortsätta tala i detta namn?" och så kommer han med
ett intressant påstående: "Ni har fyllt Jerusalem med denna
lära."
Detta är ett intressant vittnesbörd som inte kommer från
någon evangelist. Ibland är vittnesbörden från en del
evangelister överdrivna men detta var inte lärjungarnas egen
rapport utan fiendens observation. "Ni har fyllt Jerusalem
med den mannens lära.
Visst skulle det vara fantastiskt om vi kunde fylla vår eget
område med läran om Jesus Kristus, att Gud verkade så att
alla i vår omgivning skulle bli medvetna om vad Gud gör.
Istället är kyrkan tyvärr ökänd för annat, än att förkunna
evangeliet om Jesus Kristus. Det är riktigt tragiskt eller hur.
Kyrkan blir uppmärksammad för fel saker.
Översteprästen fortsatte: "Ni vill att den mannens blod ska
komma över oss." När Pilatus förhörde Jesus manipulerade
rådsherrarna folket till att kräva att Jesus skulle korsfästas.
När Pilatus slutligen förstod att han inte kunde övertala dem,
beställde han ett handfat och tvättade händerna i handfatet
som en symbolisk gest. Han sa: "Jag är oskyldig till denne
mans blod." Och hur reagerade folket? De sa: "Må hans blod
komma över oss och våra barn."
Nu är rådsherrarna upprörda och säger till Petrus: "Ni vill att
denne mans blod ska komma över oss!"
När Petrus stod inför rådsherrarna när den lame mannen
blivit botad, sa han till dem: "Om ni vill veta genom vilken
kraft den lame mannen blev botad, bör ni och alla människor
i Israel veta att det var genom Jesu Kristi nasarés namn,
Honom som ni korsfäste ... "
Han lade skulden precis där den hörde hemma. Men de var
inte villiga att ta emot anklagelsen eller skulden, trots att det
verkligen var deras ansvar.
Vi fortsätter:
Då svarade Petrus och apostlarna: "Man måste lyda Gud
mer än människor. (Apg 5:29)
Vi måste lyda Gud mer än människor. Rådsherrarna sa:
"Förbjöd vi er inte att fortsätta tala i denne mans namn?" och
lärjungarna svarade: "Vi måste lyda Gud mer än människor.”
”Vi måste lyda Gud.”
Åh, om vi kunde uppleva denna gudomliga befallning i våra
egna hjärtan: "Jag måste lyda Gud." Tyvärr har vi så ofta en
slarvig inställning när det gäller lydnad. "Ja, ja, jag borde
lyda. Åh, jag borde lyda Gud. Ja, jag vet att jag borde.” Men
lärjungarna kände det mycket djupare. De sa: "Vi måste lyda
Gud mer än människor."
Jag tror att detta är vårt rättesnöre. Om den tiden kommer då
vi måste leva under lagar som inkräktar på vårt ansvar inför
Gud och om lagen i vårt land skulle vara i strid med Guds
lagar, då måste vi inta samma ställning: "Vi måste lyda Gud
före människor."
Sedan började lärjungarna att vittna:
Våra fäders Gud har uppväckt Jesus, som ni hängde upp på
trä och dödade. (Apg 5:30)
Rådsherrarna hade just sagt: "Ni vill att den mannens blod
ska komma över oss” och Petrus kastar skopan på dem:
"Honom som ni dödade och hängde på trä." Men lägg också
märke till att Petrus predikar om uppståndelsen: "Gud har
uppväckt Jesus".
Honom har Gud upphöjt till sin högra sida som furste och
frälsare för att ge Israel omvändelse och syndernas
förlåtelse. (Apg 5:31)
Paulus säger i Rom 4:25 att Jesus: ”uppväcktes för vår
rättfärdiggörelses skull”.
Vi är vittnen till detta, vi och den helige Ande som Gud har
gett till dem som lyder honom." (Apg 5:32)
Här ser vi att den helige Ande ges till dem som lyder, vilket
betyder att tro på Jesus Kristus, omvända sig från sina
synder och lyda Guds befallningar. Då får vi ta emot den
helige Ande som en gåva.
När rådsherrarna hörde detta blev de ursinniga och ville
döda dem. Men då reste sig en farisé i Stora rådet som hette
Gamaliel, en laglärare som var aktad av hela folket. Han
befallde att man skulle föra ut männen en stund och sade
sedan: "Israeliter, tänk er för vad ni gör med dessa män. För
en tid sedan kom Teudas och menade sig vara något, och
han fick med sig omkring fyrahundra män. Men han blev
avrättad, och alla som trodde på honom skingrades och
försvann. Efter honom kom Judas från Galileen, vid tiden för
skattskrivningen. Han fick folk att göra uppror och följa
honom. Men även han gick under, och alla som trodde på
honom skingrades. Och nu säger jag er: Håll er borta från
dessa män och låt dem gå. För om detta är människors
påhitt eller verk, rinner det ut i sanden. Men är det av Gud,
kan ni inte slå ner dem. Det skulle kunna visa sig att ni
kämpar mot Gud." De lät sig övertygas. (Apg 5:33-39)
Detta kloka råd gav Gamaliel till dessa män som planerade
att döda apostlarna.
Hans argumentet kommer från en position av svaghet och
inte från en position av styrka. Vanligtvis låter man inte saker
bara vara för att se vad som ska hända, men detta var
Gamaliels råd och de accepterade det.
Det är intressant att känna till att denne Gamaliel var Paulus
lärare och han ansåg att Paulus var en högt värderad
student. I några tidiga skrifter som hittats säger Gamaliel om
Paulus att han var en mycket nitisk student. Gamaliel hade
bara ett problem med honom, och det var att förse honom
med tillräckligt med böcker.
Paulus var en riktig bokmal och på grund av hans enorma
kunskapstörst hade Gamaliel svårt att ge honom tillräckligt
många böcker.
Rådsherrarna gick delvis med på Gamaliels råd att låta
lärjungarna vara.
När de kallat in apostlarna igen, lät de piska dem och förbjöd
dem att tala i Jesu namn. Sedan släpptes de fria. Och
apostlarna gick ut från Stora rådet, glada att de ansetts
värdiga att bli förnedrade för Namnets skull. (Apg 5:40-41)
Hur stoppar man dessa män? Svaret är att det inte går. De
är omöjliga att stoppa.
Varje dag fortsatte de att undervisa i templet och i hemmen
och förkunna evangeliet att Jesus är Messias. (Apg 5:42)
Lägg märke till att det står både undervisning och
förkunnelse. Förkunnelse är att proklamera Guds goda
nyheter och detta bör göras till oomvända.
När någon har tagit emot Jesus Kristus behöver han få
undervisning. Det är här kyrkan har gjort ett allvarligt
misstag.
Kyrkan fortsätter att producera stora predikanter, men
utbildar inte bra bibellärare och därför blir inte fåren starka.
De får lyssna på predikningar söndag efter söndag istället för
att få näringsrik undervisning.
Förkunnelse bör ske i gathörnen och undervisning bör ske i
kyrkan. Predikan är bra till exempel på en lördagkväll när
ungdomar kommer till kyrkan för att lyssna på sång och
musik. När de har tagit emot Kristus behöver de få
undervisning om vägen till rättfärdighet och sanning.
Slut av del 15
Undervisningen kommer från nedskriven predikan på engelska.
Tillstånd beviljat av The Word For Today att översätta detta
avsnitt. Alla bibelcitat med blå text och kursiv stil är hämtade från
Svenska Folkbibeln.
För att gå till del 16 klicka här