Apostlagärningarna
Del 8) 3:13-16
Det är dåraktigt att upphöja det instrument som Gud
använder. När vi bodde i Los Serranos och jag tjänade som
pastor i en kyrka där, fanns det en kvinna som hette Edie som
hade börjat komma till en av bibelundervisningarna som jag
ledde.
Hon sa: "Chuck, jag vill att du ska vittna för min make. Han är
den bästa psykiatern i hela Pomona Valley. Han är ansedd
som en av de största neurokirurgerna i detta område. Men
han behöver hjälp. Han behöver Herren, och jag vill att du
ska vittna för honom."
Edie bjöd hem min fru Kay och mig på middag en fredag
kväll. Efter måltiden försvann Edie och Kay in i köket och
lämnade Bud (som mannen hette) och mig, så att vi kunde
prata. Vi pratade i flera timmar om Gud och om livet.
Bud påstod sig vara ateist. Han var en mycket briljant man
men jag sådde in evangeliet i hans hjärta. Senare bjöd Edie
oss att komma tillbaka. Hon sa att Bud hade börjat läsa och
att han hade börjat söka.
Vi hälsade på hos dem igen och efter middagen försvann
kvinnorna återigen in i köket och lämnade Bud och mig så
att vi kunde prata med varandra.
Och jag sa till slut: "Bud du är ju en psykiater. Du har
förmodligen undersökt och utvärderat mig genom allt du har
frågat, och du har nog en ganska bra uppfattning om mig nu.
Du vet vilken inställning jag har till livet. Du vet vilken typ av
person jag är. Du vet vilken glädje jag bär på och du vet
vilken frid jag har", och jag fortsatte: "Säg mig, vad händer
om Jesus Kristus inte är Guds Son?
Tänk om allt jag tror inte är sant, och den glädje och frid jag
har är baserade på en falsk premiss? Nu när du vet vilken
glädje och frid jag har, vad tycker du att jag har förlorat
genom att tro som jag tror?"
Bud tittade mycket rakt och studerande på mig en stund och
studerade frågan. Han sa till slut: "Inte ett dugg. Jag önskar
att jag var en så glad och fridfull person som du är."
Jag fortsatte: "Nåväl, säg mig Bud, tänk om det jag tror på är
sant? Vad har du förlorat genom att inte tro?" Han svarade:
"Du fick mig!" Då sa jag: "Nej, jag tror att Herren fick dig."
Vi gick ner på knä och han bad Jesus Kristus att ta över hans
liv. Hade en vacker omvändelseerfarenhet och Gud
förändrade hans liv dramatiskt.
Nästa morgon när jag kom till kontoret väntade hans fru på
mig där. Hon är en mycket öppen hjärtlig person. Hon tog tag
i mig och sa: "Chuck, Chuck, jag visste att du kunde göra
det.”
Jag visste att du kunde göra det. Åh Chuck, det är så
fantastiskt. I morse läste Bud Bibeln innan han gick till jobbet.
Åh Chuck, jag visste att du kunde. Du är så fantastisk."
Då sa jag: "Edie. Vänta. Vänta en lite. Din man är
neurokirurg, eller hur?" Hon svarade: "Åh, ja, han är den
främste." Jag sa: "Tänk om en av din mans patienter skulle
komma in på hans kontor efter en operation och plocka upp
skalpellen och säga: "Åh, du är en sådan fantastisk skalpell,
du gjorde ett så fantastiskt jobb när du skar i min skalle.
Du är så fantastisk, så fantastisk!” Din man skulle tycka att
patienten var lite knäpp eftersom man inte upphöjer
instrumentet, utan den som använder instrument. Därför
Edie: Prisa Herren istället.
Det var den Helige Ande som berörde Bud. Det var den
Helige Ande som drog honom till Jesus, och det var ett verk
av Guds Ande i hans liv.
Gud använde mig som sitt instrument, och det var allt jag var,
ett instrument i Guds händer. Ge inte mig äran. Säg inte att
jag är underbar, utan kom ihåg hur underbar Gud är."
Människor har en tendens att prisa instrumentet eftersom de
kan se det, känna och röra vid det. Även om vi kan känna
Gud, är det svårt att se honom och svårt att röra vid honom,
förutom genom våra andliga ögon.
Och på så vis är det lätt att man upphöjer instrumentet istället
för Gud som har använt instrumentet. Om du är ett instrument
som Gud använder, var försiktig så att du inte tar emot äran
för Guds verk. Petrus sa: "Varför stirrar ni på oss, som om vi
av egen kraft eller fromhet hade gjort att han kan gå?"
Nej, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, våra fäders Gud,
(Apg 3:13)
I sin predikan började Petrus undervisa på den nivå som
folket befann sig och jag tror att detta är något som vi måste
ta lärdom av.
När Paulus ombads att hålla ett tal på Areopagen till de
epikureiska filosoferna, började han inte med begreppet
rättfärdiggörelse genom tron. Han började sitt budskap på
den nivå som passade dem.
Paulus ställde sig då mitt på Areopagen och sade: "Atenare!
Jag ser att ni på alla sätt är mycket religiösa. När jag gick
omkring och studerade era gudabilder fann jag nämligen
också ett altare med inskriften: Åt en okänd gud. Det ni tillber
utan att känna, det förkunnar jag nu för er. Gud är den som
har skapat världen och allt som finns i den.
Han som är Herre över himmel och jord bor inte i tempel
gjorda av människohand. Han låter sig inte heller betjänas
av människohänder som om han behövde något, han som
åt alla ger liv och anda och allt. (Apg 17:22-24)
Och Petrus började undervisa på den nivå folket befann sig
och sedan förde han dem vidare. Se till att du börjar på en
nivå där människor förstår dig och led dem till de andliga
dimensionerna. Börja där de befinner sig.
Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, våra fäders Gud, har
förhärligat sin tjänare Jesus. Ni utlämnade och förnekade
honom inför Pilatus när han hade bestämt sig för att frige
honom. (Apg 3:13)
Alla kände till vad som hade hänt i Jerusalem detta år. De
visste att Jesus hade blivit korsfäst, och det är intressant
att Petrus här helt och hållet lägger skulden på folket.
Pilatus ville fria Jesus. I Johannesevangeliet tyder det
verkligen på att Pilatus önskade att släppa Jesus. "Ni
utlämnade och förnekade honom inför Pilatus när han
hade bestämt sig för att frige honom."
Ni förnekade den Helige och Rättfärdige och krävde att få
en mördare fri! Livets furste dödade ni, (Apg 3:14-15)
Ordet furste är förmodligen en dålig översättning. I
Hebreerbrevet talas det om Jesus som trons upphovsman
och fullkomnare.
Så han är upphovsmannen, fursten, ledaren i livet. Det
nya eviga livet som har lovats oss som tror på honom. Han
är upphovsman till det eviga livet och liksom han är trons
upphovsman och fullkomnare, så är han också upphovsman
till detta liv som vi har genom honom.
Vilken motsägelse, eller hur? "Ni dödade livets upphovsman."
Det är verkligen en motsägelsefull mening.
men Gud har uppväckt honom från de döda. Det är vi vittnen
till. (Apg 3:15)
Kom ihåg, Petrus första predikan var fokuserad på
uppståndelsen och när han återigen har tillfälle att predika
för dem, har han uppståndelsen i centrum.
Kommer ni ihåg när Paulus predikade på Areopagen?
(Apg 17) Han ville absolut komma till uppståndelsen, och
när han gjorde det bröts mötet upp. De sa: "Åh, det där är
konstigt. Ingen uppstår från de döda."
Detta gjorde att mötet med de epikureiska filosoferna bröts
upp.
Och Petrus predikar återigen om uppståndelsen. Detta var
hjärtat i den tidiga kyrkans budskap, att det finns hopp om
ett evigt liv tack vare att Jesus uppstått igen.
Om Kristus inte har uppstått, då är vi fortfarande kvar i våra
synder och vi befinner oss i ett hopplöst tillstånd. De som
har dött har gått förlorade och vi är de mest ömkliga av alla
människor. Men Jesu Kristi uppståndelse är grunden för
evangeliet i Nya Testamentet. Vårt hopp är grundat på det
faktum att Jesus uppstått.
Petrus säger: "Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och
Far! I sin stora barmhärtighet har han genom Jesu Kristi
uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande
hopp." Detta är kärnan i evangeliets budskap. Du kan inte
ta bort det. Om du gör det har du inget evangelium.
Och Petrus kommer till favoritdelen: "Gud har uppväckt
honom från de döda vilket vi är vittnen till." Lärjungarna
vittnar om sanningen att Jesu Kristi uppstått.
Och genom tron på hans namn (Apg 3:16)
Kraften i Jesu namn. Jesus sa: ”Om ni ber om något i mitt
namn, ska jag göra det.” (Joh 14:14)
”Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Be och ni ska
få, så att er glädje blir fullkomlig.” (Joh 16:24)
Det finns en enorm kraft i Jesu namn även när det faller
från den svagaste kristens läppar. Du tänker säkert: "Ja,
Jesu namn, men jag är inte tillräckligt helig eller rättfärdig
för att uttala det namnet."
Men det spelar ingen roll hur svag du är. Kraften beror inte
på dig, utan den finns i Jesu namn. Du kan vara svag, men
det spelar ingen roll, kraften är inte din. Den finns i namnet.
Petrus sa:
Och genom tron på hans namn har det namnet gett styrka
åt denne man (Apg 3:16)
"Se inte på mig. Jesus Kristus, den som ni korsfäste och
som Gud har uppväckt från de döda, det är i hans namn och
genom tro på hans namn som undret med den lame mannen
skedde. Jesus Kristus är den som gjort benet rakt. Han är
den som gjort att mannen kan gå."
som ni ser och känner. Tron som kommer genom det namnet
har gett honom full hälsa, som ni alla ser. (Apg 3:16)
"Tron som kommer genom det namnet”. Lägg märke till
prepositionen genom. Petrus säger inte: "Det var min stora
tro”, utan: ”Tron som kommer genom Honom. Han är den
som gav mig tro."
Kristus är upphovsmannen och fullkomnaren av vår tro. Vi
talar så ofta om tro som något som vi kan utveckla, något
som vi arbetar upp, något som vi kan sitta och meditera och
utveckla.
"Jag försöker bara, du vet, öka min tro." Tron är en gåva.
Slut av del 8
För att gå till del 9 klicka här
Undervisningen kommer från nedskriven predikan på engelska.
Tillstånd beviljat av The Word For Today att översätta detta
avsnitt. Alla bibelcitat med blå text och kursiv stil är hämtade från
Svenska Folkbibeln.