Släpp inte tron på Bibeln som Guds ord
Det finns en fråga som återkommer allt oftare i kristenheten
i Sverige idag och det är frågan om bibelsyn. Vad menar vi
när vi säger att Bibeln är Guds ord och i vilken grad är det
Guds ord?
Egentligen är frågan inte ny, för Bibelns auktoritet har på
olika sätt ifrågasatts sedan upplysningen och detta synsätt
har under lång tid funnits med i akademiska teologiska
sammanhang. Men det som är nytt är att frågan kommer
in mer och mer i våra församlingar och bland vanliga kristna.
Jag tror inte att alla de missionärer som har rest ut från
Sverige och varit beredda att dö på missionsfältet (många
gjorde även det) tänkte: ”Bibeln ’innehåller’, men den är inte
Guds ord” och: ”Bibeln förmedlar rätt undervisning om tro
och liv, men den har fel i historiska fakta och vetenskap.”
Jag har inte studerat teologi (är socionom) men dessa
frågor intresserar mig mycket.
Tidigare hade jag vid något tillfälle läst att tankegångar från
Kirkegaard, Barth och neo-ortodox teologi har inflytande på
dagens kristna. Jag kände igen namnet Kirkegaard men inte
Barth och glömde bort det hela.
Senare mötte jag tankegångar som ibland lät som klassisk
kristen tro och ibland som liberal tro, vilket jag aldrig hade
hört förut.
När jag lyssnade på undervisning i kyrkohistoria
(http://www.enduringword.com/audio/Lecture17.mp3)
och hörde neo-ortodox teologi beskrivas, föll pusselbitarna
på plats. Neo-ortodox teologi verkade stämma in på det nya
sättet att prata om kristen tro, som jag hade mött.
Våren 2012 började en stor debatt om bibelsyn i tidningen
Dagen som jag tror fortsatte i ett år på olika bloggar.
Tankegångarna i debatten, att Bibeln inte helt är Guds ord,
liknade också beskrivningen jag hört från undervisningen i
kyrkohistoria.
Jag kollade med en teolog, som är mycket insatt i ämnet,
ifall debatten med nytt synsätt på bibeln kunde handla om
neo-ortodox teologi. Han bekräftade detta.
Senare när jag läst vidare om ämnet har jag förstått att
denna teologi har influerat många. I USA kallas de som
tagit till sig detta synsätt för de nya evangelikalerna.
Karl Barth (1886-1968) var den främste förespråkaren för
neo-ortodox teologi. Han ansåg att Bibeln inte är Guds ord
utan innehåller Guds ord. Enligt Barth är Bibeln inte objektivt
Guds ord utan bara ett mänskligt vittnesbörd om
uppenbarelsen.
Barth trodde på budskapet om tro och liv i Bibeln samtidigt
som han trodde att Bibeln innehåller fel och brister. Bibeln
kan bara bli Guds ord när Gud talar till en person i en
subjektiv andlig erfarenhet enligt denna teologi.
För Barth var det inte heller viktigt med Bibelns egna krav
på att vara grundat i historien. Den Jesus som är viktig är
inte Bibelns Jesus, utan den Jesus som människor kan
uppleva.
Det hela blir alltså en blandning mellan liberal och klassisk
kristen tro. Detta är bara en mycket kort redogörelse.
Det finns många problem med detta synsätt. Denna teologi
avvisar vad Bibeln säger om sig själv: ”Hela Skriften är
utandad av Gud” (2Tim 3:16). Den menar också att det
finns fel i Bibeln, men detta är en uppfattning som Bibeln
inte stöder.
Historisk sanning är viktigt utifrån ett bibliskt perspektiv
eftersom Bibeln redogör för hur Gud agerar i historien.
Bibeln lär oss också att människor möter Jesus genom att
läsa Bibeln därför att det är Guds ord.
Min egen gissning är att uttrycket ”Kristus i centrum”
kommer från denna teologi, men det kanske ursprungligen
kommer från den renodlade liberalteologin.
Det är ju ett bra uttryck, men det får ju inte innebära att
man använder det för att kompromissa med resten av vad
bibeln säger. Att verkligen ha Kristus i centrum betyder att
tro på allt vad Bibeln säger, inte bara delar av det. ”Om ni
älskar mig håller ni fast vid mina bud” (Joh14:15)
Att säga att Bibeln har rätt om tro och liv men har fel i
andra fakta är ju också väldig inkonsekvent. Varför ska vi
då lita på Bibeln och läsa den?
Bibeln är ingen historie-, geografi- eller vetenskaps bok,
men när den uttalar sig om fakta på dessa områden har
den visat sig ha rätt.
T.ex. i Job står det att jorden hänger på intet. När detta
skrevs trodde människor något helt annat enligt den
mytologi som rådde då.
Hinduerna trodde att trodde att jorden vilade på elefanters
ryggar som stod på en sköldpaddas rygg, som simmade i
ett stort oändligt hav. Många av de antika grekerna trodde
att guden Atlas bar jorden på sin axel.
Bibeln har tidigare kritiserats för att det inte funnits några
historiska bevis på att kung Belsassar från Daniels bok
existerat. Man sa att det bara var ”rent påhitt” och en
”historisk blunder”. Man kunde inte hitta namnet Belsassar
någonstans utanför Bibeln.
I mitten av 1800-talet gjordes fynd av tusentals gamla
lertavlor i Babylon som kunde bekräfta vad Bibeln sagt hela
tiden.
Fram till 1993 fanns det inga bevis utanför Bibeln på att
kung David funnits, men då gjordes ett arkeologiskt fynd
av en nästan 3000 år gammal inskription som omnämner
David, Israels kung. Time magazine skrev: ”Skeptikernas
påstående att kung David aldrig existerat är nu svårt att
försvara."
Det är även intressant med frågan om auktoritet ur ett annat
perspektiv. Om inte Bibeln är vår auktoritet blir någon annan
denna auktoritet, som kommer att tala om för oss vad i Bibeln
som är inspirerat av Gud och vad som inte är det.
Erfarenhet från västvärlden visar att kyrkor som rör sig i
en liberal riktning tappar missionsiver och evangelisationsiver.
Ingen vill dö för en halvsanning. Det finns inget som kan
påverka människor liv så mycket som det sanna evangeliet.
Jesus bekräftade hela Gamla Testamentet och säger i
Matteusevangeliet 5:18: ”Jag säger er sanningen: Innan
himmel och jord förgår ska inte en bokstav, inte en prick i
lagen [här beteckning för GT, enl. SFB] förgå, inte förrän
allt har skett.” Jesus hade samma Gamla Testamente som
vi har idag.
Ibland används ordet fundamentalist om den som tror att
Bibeln är Guds ord, men kristna har i alla tider trott att Bibeln
är Guds ord.
Fundamentalism är ett värdeladdat ord och förknippas
med lagiskhet, antiintellektualism och självvald kulturell
isolering.
Enligt J. Stott är fundamentalism bl.a. misstänksamhet mot
akademiskt tänkande, ett avfärdande av vetenskaplig
bibelforskning och noggrann texttolkning, och en naiv,
bokstavlig förståelse av bibeln med otillräcklig hänsyn till
poesi och metaforer.
Jag vet faktiskt inte om det finns någon person som stämmer
in på denna bild. Det skulle vara mycket bra om ordet
fundamentalist uteslöts i debatten.
Bibeln är skriven av olika människor med olika sätt att
uttrycka sig på, men är samtidigt fullt ut Guds ord i alla
avseenden.
En del kristna använder ordet inerrancy (ofelbarhet) om
Bibeln och andra uttrycker enligt Lausannedeklarationen:
”Guds enda skrivna ord, utan fel i allt som det påstår”.
Gemensamt är att man tror helt och fullt att Bibeln är Guds
ord och att den är felfri.
”Ditt ord är sanning”. (Joh 17:17) Fullt av motsägelser?
Faktafel? Nej, Jesus säger: sanning. Låt oss läsa Bibeln
mer och låta Anden genom ordet förvandla våra liv.
Ingela Jansson
Artikel