Apostlagärningarna
Del 7) 3:1-12
Petrus och Johannes var på väg upp till templet vid
bönetimmen, den nionde timmen. (Apg 3:1)
Dagen började klockan 06:00 på morgonen när solen gick
upp och den nionde timmen var klockan 15:00 på
eftermiddagen. 14:30 offrades kvällsoffren.
Lärjungarna gick inte till templet för offren. Efter offren var
det en bönetimme och folket stod och prisade Herren eller
bad till honom medan röken från offren steg upp till himlen.
Jag tycker att det är viktigt att säga att de inte gick till
templet för offret. De visste att det inte längre gällde men
de väntade på bönetimmen.
I den tidiga kyrkan i Jerusalem var inte kristendomen
skild från judarnas tro utom när det gällde tron på att Jesus
var Messias. Det är en vanlig missuppfattning bland judar
idag att om någon blir en kristen måste han bli en icke-
judisk person.
Det var inte så i den tidiga kyrkan. De kristna förblev
mycket judiska. De gick till templet, tillbad i templet och
observerade fortfarande högtiderna, men högtiderna hade
nu en helt ny betydelse för dem.
De försökte inte göra en radikal brytning med judendomen
utan försökte bara att förkunna att Jesus Kristus verkligen
är den Messias som Gud hade utlovat.
”Petrus och Johannes var på väg upp till templet vid
bönetimmen”.
Petrus och Johannes var motsatta personligheter. Petrus
var den som handlande och Johannes var drömmaren.
Petrus omsatte alltid allting i handling.
Kom ihåg den sista frågan som han ställde till Jesus om
Johannes: "Vad ska han göra?" Petrus tänkte alltid på att
göra saker. Johannes var inte en görare, han var en
drömmare. Och Jesus svarade Petrus: "Om jag vill att han
ska vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig?"
Jag kan föreställa mig att Petrus ofta var irriterad på
Johannes eftersom Johannes var drömmaren. Och det
kan mycket väl vara så att Johannes i sin tur var irriterad
på att Petrus alltid ville göra något, eftersom drömmaren
gillar att ha lugn och ro omkring sig.
De var motsatta personligheter och ändå hade de blivit
ett i Kristus. Det är så det är. Kristus är den gemensamma
grunden där alla människor möts. Även om vi har helt olika
personligheter så finns det fortfarande en underbar enhet i
Kristus.
Petrus och Johannes går upp till templet vid tiden för
bönen som är vid den nionde timmen. Det första
kännetecknet hos dessa män är att de är män av bön.
Det är mycket viktigt att vi alla är män och kvinnor av bön.
Då bar man dit en man som varit förlamad från födseln.
Varje dag sattes han vid den tempelport som kallas Sköna
porten för att tigga av dem som gick in i templet. (Apg 3:2)
Sköna porten i templet tror man var den östra porten.
Här är en ganska stor kontrast. Den här mannen som varit
lam från födseln satt vid den Sköna (vackra) porten och
tiggde och det var en ful syn.
När han nu såg att Petrus och Johannes skulle gå in i
templet, bad han om en gåva. Då fäste de blicken på
honom, och Petrus sade: "Se på oss!" Mannen såg
uppmärksamt på dem och väntade sig att få något.
(Apg 3:3-5)
Utan tvekan räckte han fram handen, vilket är den typiska
gesten för en tiggare.
Men Petrus sade: "Silver och guld har jag inte,(Apg 3:6)
Jag föreställer mig att mannen just då var besviken och
förmodligen även undrade: "Tja, varför försöker du då att
få min uppmärksamhet?" Men Petrus fortsatte:
men vad jag har, det ger jag dig. I Jesu Kristi nasaréns
namn: res dig och gå!" Han grep honom i högra handen
och reste honom upp, och genast fick mannen styrka i
fötter och vrister. Han hoppade upp och stod upprätt.
Sedan började han gå och följde med dem in i templet
där han gick runt och hoppade och prisade Gud.
(Apg 3:6-8)
Beskrivningen av hans fötter, fotleder (språngben) och
ordet för hoppade, är i den grekiska grundtexten
medicinska termer. De används bara här av Lukas som
var läkare och han beskriver ett tillstånd av en fotled som
helt vridits ur led.
Han var förmodligen lam p.g.a. helt vridna vrister
eftersom ordet i grekiskan indikerar: ”kommer in i sin
ledskål och blir rak.” Den medicinska termen är: "föras
tillbaka till sin ledskål och bli tillrättad."
Här sitter en man med ett förlamat tillstånd. Han är
oförmögen att gå från födseln på grund av problemet
med outvecklade fotledsben och allt.
Ändå har Petrus en tro som Herren planterat i hans hjärta.
Han griper mannen i handen och reser honom upp, och
genast kommer vristen på rätt plats (i led) och mannen
hoppar och prisar Gud.
Mannen gick med dem in i templet där: ”Han gick runt
och hoppade och prisade Gud.” Jag kan föreställa mig
uppståndelsen och förtjusningen som detta måste ha
skapat.
Allt folket såg hur han gick omkring och prisade Gud, och
när de kände igen honom som mannen som hade brukat
sitta och tigga vid Sköna porten utanför templet, fylldes de
av bävan och förundran över det som hade hänt med
honom. Mannen höll sig till Petrus och Johannes, och allt
folket skyndade fram till dem i den gång som kallas
Salomos pelarhall. De var utom sig av häpnad.
(Apg 3:9-11)
Här är ett mycket märkligt mirakel som omedelbart lockar
till sig uppmärksamheten från alla människor omkring
dem eftersom den här mannen, utan tvekan, hade suttit
där i många år. Han var en vanlig syn för dem som gick till
templet för att tillbe Gud.
De hade sett hans deformerade fötter och nu var de raka.
Nu gick och hoppade mannen och prisade Herren och
han kramade Petrus och Johannes så att människor
kopplade ihop miraklet med dem.
Folket insåg att på något sätt var Petrus och Johannes
ansvariga för denne mans förmåga att kunna gå. En stor
skara människor, åtminstone 5000 män, samlades i
Salomos pelarhall mycket förundrade över vad som hade
hänt.
När Petrus såg det sade han till folket: "Israeliter! Varför
är ni förvånade över det här? (Apg 3:12)
De förundrades över miraklet eftersom de hade förlorat
förståelsen av hur stor den Gud var som de tjänade. Om
de verkligen trodde på Abrahams, Isaks och Jakobs Gud
skulle en sådan sak inte få dem att undra eftersom de
skulle veta att han är underverkens Gud genom att läsa
Gamla Testamentet.
Petrus frågade: "Varför är ni så förvånade över detta?
Icke-judarna kan förundras över det, men ni är Israels
söner? Ni är söner till Gud den Högste, varför förundras
ni över detta?" Och Petrus ställer en fråga till:
Varför stirrar ni på oss, som om vi av egen kraft eller
fromhet hade gjort att han kan gå? (Apg 3:12)
Människor relaterar ofta Guds verk till det instrument
genom vilket Gud verkar. Detta är fel. ”Varför stirrar ni på
oss, som om vi av egen kraft eller fromhet hade gjort att
han kan gå?”
Tyvärr finns det många evangelister, helandeevangelister,
som försöker ge människor en känsla av att det är på
grund av deras rättfärdighet eller helighet som det sker
förunderliga mirakel.
Jag blir så trött på dessa evangelister som kommer med
stora spektakulära mirakelkampanjer och folk kommer och
frågar mig: "Åh, vad tycker du om reverend (titel för pastor)
så och så, eller bror så och så?"
"Åh, jag har hört att han har ett möte i närheten och
människor blir helade. Blinda ser och många saker
händer."
Jag minns en gång att jag fick höra om en av dessa
evangelister och det hände sig att han var på TV.
Det var så många människor som frågat mig om honom
och jag tänkte att jag skulle lyssna på honom. Jag
lyssnade så länge som jag kunde klara det – ungefär fem
minuter.
Jag hörde allt jag behövde veta under fem minuter, för just
denne evangelist (som nu sitter i ett federalt fängelse för
flera brott) sa: "Har ni tro på mig?
Jag har makt med Gud och allt ni behöver ha är tro på
mig." Och han höll på på detta sätt och jag tänkte att det
räcker. Jag behöver inte lyssna längre.
För flera år sedan gick min fru och jag till ett möte i Buena
Park området. Det brukade vara där som alla evangelister
satte upp sina tält här i Orange County (California).
Där var en annan helandeevangelist och några personer
ville att vi skulle gå med dem till mötet. Jag har aldrig varit
med om en sådan cirkus i hela mitt liv. Där var alla möjliga
gimmicks för att piska upp stämningen och få människor
exalterade.
De skröt om alla typer av mirakel. I själva verket kallades
mötena för mirakelrally och den evangelist vi lyssnade till
slutade sina dagar på ett hotellrum i San Francisco där
han dog av alkoholism.
En del drar uppmärksamhet till sig själva. Jag är alltid
misstänksam när en person namnger byggnader,
universitet eller evangelisationsrörelser efter sig själva.
Jag ber till Gud, att när han tar hem mig, att mitt namn
snabbt kommer att glömmas. Om de vågar sätta mitt namn
på någon form av byggnad som ett minnesmärke, kommer
jag be Herren att skicka en jordbävning för att den ska
rasa.
"Inte till oss, o Herre, inte åt oss utan åt ditt namn ge ära."
Dessa män var inte ute efter ett namn åt sig själva.
”Varför stirrar ni på oss, som om vi av egen kraft eller
fromhet hade gjort att han kan gå?”
Vi kan höra från en del helandeevangelister: ”Det beror
inte på att jag är rättfärdig”, men det är ändå ofta den
innebörd som finns i deras budskap. "Jag har denna makt
med Gud eftersom jag är så helig. Jag är så rättfärdig."
Vad gör detta med resten av oss som vet att vi inte är
heliga eller rättfärdiga?
Vi tänker: "Det finns ingen chans att jag kan förvänta mig
att Gud gör någonting för mig eftersom jag inte är helig
eller rättfärdig." Men det är inte så, för Gud kommer att
svara på din bön och svara på ditt rop lika snabbt som han
svarar påven eller någon annan.
Gud gör ingen skillnad på människor. Människan gör
skillnad på människor, men inte Gud. När jag kommer till
himlen kan jag inte säga: "Ja, Herre, du vet vem jag är.
Jag är Chuck Smith. När allt kommer omkring var jag
pastor i Calvary Chapel." Gud kommer att svara: "Det finns
en plats längst ner. Gå och sätt dig där min son."
Människor respekterar en person men Gud gör det inte.
”Varför stirrar ni på oss, som om vi av egen kraft eller
fromhet hade gjort att han kan gå?”
”Som om det skett genom något vi hade inom oss, men vi
har inget i oss själva.”
Petrus säger: "Jag är ingenting! Jag har ingenting! Vad ni
sett är Guds verk som var ett gensvar på den tro han gett
oss. Jag hade inte ens tron för detta i mig själv." De var
mycket noga med att inte ta emot ära eller kredit för det
verk som Gud hade gjort.
Slut av del 7
För att gå till del 8 klicka här
Undervisningen kommer från nedskriven predikan på engelska.
Tillstånd beviljat av The Word For Today att översätta detta
avsnitt. Alla bibelcitat med blå text och kursiv stil är hämtade från
Svenska Folkbibeln.