Fil del 6) 3:1-9
Kom ihåg att bakgrunden till detta brev är att Paulus sitter
fastkedjad vid en romersk soldat i Rom och skriver till
filipperna. Filipperbrevet har en ton av stark glädje och fröjd
och Paulus säger:
För övrigt, mina bröder, gläd er
i Herren! (Fil 3:1)
Ofta är det extremt svårt att glädja sig under svåra
förhållanden. I själva verket tror jag att det ibland är omöjligt.
T.ex. ”Jag gjorde en dum sak. Jag körde mot rött ljus och
körde på en person och har blivit stämd på en miljon dollar.”
Det är svårt att glädja sig i en sådan situation.
Men man kan alltid glädja sig i Herren eftersom Han är över
våra omständigheter. Så uppmaningen i bibeln är att alltid
glädja sig i Herren och Paulus fortsätter:
För mig är det inget besvär att
skriva samma sak till er igen, (Fil 3:1)
Med andra ord: "Här är jag fastkedjad i fångenskap, men
jag tycker inte det är svårt att skriva detta till er. Jag gläder
mig här i Herren."
Jag är säker på att Paulus inte gladde sig över själva
omständigheterna, de var ganska eländiga, men
omständigheterna behöver inte hindra oss från att glädja
oss i Herren. Det finns alltid anledning att glädja sig i
Herren.
och för er är det tryggare. Se upp
för hundarna, (Fil 3:1-2)
Omedelbart efter att han uppmanat dem att glädja sig i
Herren varnar han dem för falska lärare. Det fanns vissa
människor som tycktes följa Paulus vart han än gick och
de försökte förvränga hans undervisning om Guds nåd.
Det var särskilt judiska, lagiska troende som försökte föra
människor tillbaka till en lagisk relation med Gud och ställa
dem under lagen.
De krävde att icke-judiska troende skulle bli omskurna och
hålla Mose lag för att bli frälsta. Paulus kallade detta för en
förvrängning av evangeliet om Jesus Kristus.
Det är intressant att det egentligen var de lagiska troende
som brukade kalla hedningarna för hundar.
Det var ett vanligt namn som judarna använde för icke-judar:
”De hedniska hundarna.” Det var inte en bild av ett gulligt
husdjur, utan en hänvisning till de otäcka, vilda hundarna
som strövade omkring i Israel.
De skällde och nafsade efter folk och tillhörde ingen. De
var hatade djur och därför började judarna använda namnet
hund för hedningar. Det är intressant att Paulus vänder på
detta ord och använder det om de lärare som ville försöka
föra de troende tillbaka in under lagen. ”Se upp för hundarna”
se upp för de onda arbetarna, se
upp för de sönderskurna! (Fil 3:2)
Ordet sönderskurna kommer från ett grekiskt ord som
betyder stympare. Paulus hänvisar till deras krav på att
hedningarna skulle omskäras för att bli frälsta.
(Sedan använder han ett motsatt grekiskt ord och det är
en lek med grekiska ord. Om du läser texten på grekiska
så kan du se denna lek med ord. "se upp för de
sönderskurna".)
Det är vi som är de omskurna, vi
som tjänar Gud genom hans Ande (Fil 3:3)
[I SFB: ”vi som tjänar Gud genom hans Ande”. I KJV står
det ”which worship God in the spirit” (som tillber Gud i anden),
ö. a.]
Paulus betonade ständigt att de fysiska ritualerna inte hade
något värde om det inte fanns en motsvarande andlig
upplevelse, för annars stod inte omskärelsen för någonting.
Vad Gud är intresserad av är att mitt hjärta är omskuret, att
mitt hjärta leds av Anden och inte av köttet. Och även om jag
genomgår en fysisk ritual, men mitt hjärta följer det som hör
till köttet, så får det som händer med mig fysiskt ingen
betydelse alls för min relation med Gud.
Detsamma kan sägas om alla de andra ritualerna som vi har
inom kyrkan. Dopet är egentligen inte en fysisk ritual, utan
en andlig upplevelse.
Det är inte den fysiska upplevelsen som frälser, utan den
andliga: att den gamla naturen och den gamla människan
dör i mitt hjärta, att jag betraktar mig själv som död när det
gäller den gamla människan och att jag lever det nya livet i
den uppståndne Herren.
Paulus säger: ”Se upp för dem som vill stympa er kropp, för
vi är de som är omskurna i anden. Vi tillber Gud i anden.”
Jesus säger i Joh. 4:24: "Gud är ande, och de som tillber
honom måste tillbe i ande och sanning."
och har vår ära i Kristus Jesus (Fil 3:3)
[I KJV står det rejoice (glädjas) isf ära, ö. a.]
Vi gläder oss i den härliga frihet som vi har i Jesus Kristus,
den relation som vi nu kan ha med Gud, när vi inte är under
lagen.
och inte förlitar oss på det yttre. (Fil 3:3)
[I SFB: ”på det yttre”. I KJV står det ”in the flesh” (i köttet),
ö.a.]
Paulus säger i Rom 7:18 ”Jag vet att det inte bor något gott
i mig, det vill säga i mitt kött.”
”Jag litar inte på köttet.” Paulus fortsätter:
Fast nog hade också jag kunnat förlita
mig på det yttre. För om någon tycker
att han kan förlita sig på det yttre, så kan
jag det ännu mer: omskuren på åttonde
dagen, är av Israels folk och Benjamins
stam, en hebré född av hebreer , i fråga
om lagen en farisé, i iver en förföljare av
församlingen, i rättfärdighet genom lagen
en oklanderlig man. (Fil 3:4-6)
Detta är en ganska bra stamtavla ifall man skulle kunna bli
frälst genom gärningar, egna ansträngningar och genom att
hålla lagen. Paulus säger: "Jag låg före alla de andra. Jag
var främst. Jag hade allt som behövdes när det gällde
rättfärdighet genom lagen."
Jesus säger i bergspredikan (Matt 5:20): "Om inte er
rättfärdighet går långt över de skriftlärdas och fariséernas,
kommer ni aldrig in i himmelriket."
Paulus var ett klassiskt exempel på vad Jesus syftade på.
När det gällde de skriftlärdas och fariséernas rättfärdighet
hade Paulus allt. Han hade gjort allt som han skulle göra
enligt lagen för att vara rättfärdig. I själva verket hade han
gjort mer än vad han behövde.
Han var farisé. Han förföljde kyrkan. När det gällde hans iver
och den rättfärdighet som fanns i lagen, var han oklanderlig.
Men ändå – detta är inte tillräckligt för att en människa ska
komma in i himlen.
Det hade dykt upp män som gick runt och försökte tala om
för icke-judiska troende att de var tvungna att hålla lagen för
att bli rättfärdiga. Paulus säger: "Nej, det fungerar inte, jag
kommer därifrån. Jag hade fullföljt allt när det gäller lagen.
Och sedan detta enorma påstående:
Men allt det som förr var en vinst för
mig räknar jag nu som förlust för Kristi
skull. (Fil 3:7)
”Hela denna bakgrund som gav mig ett högt anseende när
det gäller lagen räknar jag som förlust för Kristi skull.”
Ja, jag räknar allt som förlust, för jag
har funnit det som är långt mer värt:
kunskapen om Kristus Jesus, min
Herre. (Fil 3:8)
Aposteln Paulus var på väg till Damaskus för att förfölja
församlingen. Han hade med sig brev från översteprästen
som gav honom rätt att kasta de som trodde på Jesus
Kristus i fängelse och han var fylld av hot och mordlust mot
de troende.
Men när han var på väg, precis innan han anlände till
Damaskus vid middagstid, kom ett ljus från himlen, starkare
än middagssolen.
Paulus föll till marken och där talade Herren till honom och
sa: ”Saul! Saul! Varför förföljer du mig? Det blir hårt för dig
att sparka mot udden." Paulus svarade: ”Vem är du, Herre?
Och Herren svarade: Jag är Jesus, den som du förföljer.”
(Apg 26:14-15)
Där blev Paulus omvänd. Han mötte Kristus på vägen till
Damaskus. Allt som Paulus fram till denna punkt i livet hade
ansett vara viktigt: hans religiösa bakgrund och allt religiöst
erkännande – säger Paulus att han räknar som förlust för
Kristi skull.
Detta kom att medföra ett främlingskap gentemot hans
kumpaner i Jerusalem, de som han tidigare haft gemenskap
med.
Paulus skriver Filipperbrevet ca 30 år efter upplevelsen på
vägen till Damaskus och han hänvisar till den: "Det som
tidigare hade varit en vinst för mig räknade jag då som
förlust för Kristi skull.”
Men sedan uppdaterar Paulus sin erfarenhet och säger: "Ja,
jag räknar allt som förlust, för jag har funnit det som är långt
mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre."
Med andra ord: "Jag upplevde detta för 30 år sedan och jag
kom till en vändpunkt i mitt liv. All tidigare lagiskhet och
lagiskhet i min relation till Gud och all strävan och alla
gärningar i min egen kraft, räknade jag som förlust. Nu 30 år
senare räknar jag fortfarande allt detta som förlust."
Många kristna vittnar om en andlig upplevelse som de haft
för flera år sedan. "Åh, jag hade en sådan härlig upplevelse,
Herren mötte mig på ett kraftfullt sätt och jag gav mitt liv helt
åt Herren. Jag blev så gripen, jag blev så berörd av Guds
Ande över mitt liv."
Men tyvärr har de sedan dess åter plockat upp en hel del av
de saker som de då räknade som förlust, så att de idag har
samma brister.
Du förstår, tidigare erfarenheter är endast värda någonting
om de har överförts till nuet. Om de inte har överförts till nuet
har de faktiskt inte något värde alls.
Det finns inget värde i att säga att jag för 30 år sedan
räknade vissa saker som förlust för Kristi skull, om jag under
tiden har plockat upp dem igen och idag har samma brister
som då. Vi måste alltid kunna överföra tidigare erfarenheter
till vår nuvarande relation med Gud, om det ska vara en giltig
erfarenhet överhuvudtaget. Annars har den erfarenheten
inget värde.
Jag är inte så intresserad av vad som hände dig för 30 år
sedan, 20 år sedan eller 10 år sedan. Jag är intresserad av
hur din relation med Herren är idag. Det är det som är
viktigt.
Erfarenheter är bra - tack Gud för erfarenheter - men de är
bara giltiga om de påverkar din nuvarande relation med Gud,
annars räknar jag dem som förlust.
Erfarenheterna behöver påverka oss ännu idag. "Ja, jag
räknar allt som förlust, för jag har funnit det som är långt mer
värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre." Jag älskar
dessa rader. Det främsta: att ha kunskap om Jesus Kristus.
Jag anser att vi är de mest välsignade och privilegierade
människorna i världen. Det finns många människor i världen
idag som aldrig haft förmånen att få kunskap om Jesus
Kristus, vår Herre.
Människor har levt och dött utan att någonsin ha hört talas
om Jesus Kristus, vår Herre. Vi har inte bara förmånen att
få kunskap om Jesus Kristus, utan även privilegiet att få
samlas och studera Guds ord tillsammans. Vad skulle en
del människor inte ge för möjligheten att kunna samlas med
oss? Paulus säger:
För hans skull har jag förlorat allt (Fil 3:8)
Paulus förlorade verkligen allt. Han blev totalt utfryst av sina
landsmän, de som han en gång haft gemenskap med. När
han tog emot Jesus Kristus blev han som död i deras ögon.
Han existerade inte längre för dem, men han säger: ”Det
som då var mycket viktigt för mig, det som jag levde för…
[Jag] räknar det som skräp, för att vinna
Kristus och bli funnen i honom – inte med
min egen rättfärdighet, den som kommer
av lagen, utan med den som kommer genom
tron på Kristus, rättfärdigheten från Gud
genom tron. (Fil 3:8-9)
Paulus hade utmärkt sig i rättfärdighet genom lagen. Han
säger att han var oklanderlig. Men han säger också att han
kastade bort detta för kunskapen om Jesus Kristus. Han
räknar alla gärningar från det förflutna som skräp och enbart
slöseri med kraft.
"Min önskan är att lära känna Honom och bli funnen i Honom.
Att inte vara rättfärdig i mig själv genom mina laggärningar,
utan få den rättfärdighet som tillskrivs de som tror, på samma
sätt som: ”Abraham trodde Gud, och det räknades honom till
rättfärdighet.” Rom 4:3
Slut av del 6
För att gå till del 7) klicka här
Tillstånd beviljat av The Word For Today att översätta detta
avsnitt. Alla bibelcitat med blå text och kursiv stil är hämtade
från Svenska Folkbibeln.