Fil del 7) 3:8-12
Och räknar det som skräp, för att vinna
Kristus och bli funnen i honom – inte med
min egen rättfärdighet, den som kommer
av lagen, utan med den som kommer
genom tron på Kristus, rättfärdigheten
från Gud genom tron. (Fil 3:8-9)
Jag kan försöka att vara rättfärdig inför Gud genom mina egna
gärningar och ansträngningar.
Jag måste då sätta upp en norm för vad som utgör rättfärdighet.
Vad är rätt och vad är fel?
Efter att ha fastställt detta kan jag sedan försöka att alltid göra
det som är rätt. Jag kan arbeta hårt, men det enda som händer
är att jag utvecklar en självrättfärdighet.
Om en person lever på detta sätt brukar resultatet bli: ”Jag
håller reglerna. Jag gör aldrig något fel utan gör alltid det som
är rätt. Jag lever efter rättfärdiga normer.”
Följden blir oftast stolthet och utvecklande av en dömande
attityd som hos farisén som gick upp till templet för att be. Han
sa:
"Fader, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor.
Jag roffar inte åt mig, jag är ingen brottsling eller gör andra
synder. Gud, jag tackar dig för att jag är så bra." Detta är
stolthet och självrättfärdighet, men värre än så - det finns ett
fördömande av andra.
Plötsligt befinner man sig på en andlig piedestal och man börjar
döma alla andra som inte lever efter samma normer för helighet
som man själv gör.
"Hur kan de säga att de är Guds barn? Hur kan de säga...", och
man sitter på sin pompösa rättfärdiga lilla tron och dömer alla
andra som inte lever efter samma standard som man själv gör.
Detta kan vara mycket farligt.
Samtidigt kan man erkänna att man har problem med synden,
med sig själv och med köttet. Man kan vara ärlig mot sig själv,
men försöker ändå att bortförklara när något hänt.
När man blivit upprörd måste man (eftersom det strider mot
reglerna att bli upprörd) ljuga för sig själv och säga: "Egentligen
var jag inte upprörd, jag var bara indignerad."
Man kan då bli en falsk person eftersom man ställer upp egna
normer och lever efter egna regler.
Men när vi tar på oss den rättfärdighet som kommer från Kristus
lever vi ett ärligt liv och kan säga: "Vi är inte perfekta, men vi
tror på Jesus Kristus av hela vårt hjärta. Han är vår Frälsare.
Han är vår Herre."
Gud räknar oss då som rättfärdiga. Han skriver rättfärdig på vårt
konto.
Det finns problem med att försöka vara rättfärdig genom egna
ansträngningar och gärningar. Jag kanske gör det som är rätt.
Jag kan ha levt efter reglerna i hela mitt liv fram till idag och
aldrig brutit mot några regler och över mitt namn står det skrivet:
rättfärdig.
Men i morgon kanske en galning kör om mig på motorvägen och
blockerar och stänger in mig. Jag visar knytnäven, tutar och
säger: "Försvinn från vägen, din stolle!" Alla mina goda meriter
är då som bortblåsta och rättfärdigheten raderas ut. Jag har
misslyckats.
“Åh, vilken skam. I hela mitt liv har jag aldrig gjort något fel. Jag
har följt reglerna fram tills nu.”
Du förstår, det skulle inte finnas någon trygghet alls i den slags
rättfärdighet som beror på egna gärningar.
Jag skulle kunna förlora den när som helst, men jag förlorar inte
den rättfärdighet som Gud gett mig genom min tro på Jesus
Kristus. Jag kan tuta och visa knytnäven, men Anden kommer
att säga: "Kommer du inte ihåg att du har en fisksymbol på din
bil? Vad tänker du göra när du passerar honom?”
Och jag kanske beslutar mig för att inte köra om, för jag vill inte
vara ett dåligt vittne och jag böjer mitt huvud och säger: "Gud,
jag är ledsen, så uppför sig inte en representant för Dig. Förlåt
mig, Herre."
Men när jag misslyckas behöver inte en ängel radera ordet
rättfärdighet och sedan skriva om det. Det står kvar där. Jag är
rättfärdig genom min tro på Kristus och min tro på Honom
vacklar inte.
Mina handlingar kan svikta, men inte min tro på Honom.
Rättfärdigheten tillräknas mig genom min tro på Jesus. Det är
en etablerad rättfärdighet. Inte undra på att Paulus valde denna
nya rättfärdighet, även om han hade gjort ganska bra ifrån sig
fram till denna punkt.
"Jag vet inte vad som kommer att hända i morgon, jag lämnar
detta skepp för ett nytt och jag kommer med glädje att kasta det
gamla livet överbord med dess kamp och egna ansträngningar.
Jag kommer att leva ett nytt liv och följa Anden, tro och lita på
Jesus Kristus, att Han gör för mig vad jag inte kan göra för mig
själv.”
“och bli funnen i honom – inte med min egen rättfärdighet, den
som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tron
på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron”.
Den bästa illustrationen jag hört av denna bibelvers är nog
berättelsen om den unga flickan som kom från mycket fattiga
förhållanden, men som var flitig och arbetade hårt för att ta sig
igenom college. Hon var inne på sitt sista år.
De skulle ha studentbal och hon var så upprymd över det
faktum att hon hade kunnat kämpa sig igenom college och att
hon skulle få sin examen.
Eftersom hon hade använt alla sina pengar till studier och nätt
och jämt fått dem att räcka till studentlitteratur och uppehälle,
hade hon inte mycket över till att köpa en klänning. Hon
bestämde sig för att hon skulle sy sin egen klänning till
studentbalen.
Hon hade inte heller så mycket pengar till att köpa bra material.
Hon gick ner till en billig butik, valde ut det bästa tyget hon hade
råd med och köpte ett enkelt mönster.
Hon lade ut tyget och började försiktigt klippa, men hon hade
aldrig sytt något tidigare. Genom försök och misstag och genom
att göra om en hel del av sömmarna och andra saker (fållen var
inte heller riktigt rak), gjorde hon en bra insats. Hon gjorde sitt
bästa.
Det var absolut det bästa hon kunde åstadkomma. Hon satte på
sig klänningen och gick ut till de andra flickorna och sa: "Titta
tjejer, det här är min nya klänning för balen.
Jag har gjort den själv." De var snälla mot henne och sa: "Åh,
den är fin", men de såg bristerna i den och tyckte synd om
henne. De förstod dock att det var det bästa hon kunde
åstadkomma.
Just då kom en rik och generös kvinna in genom dörren. Hon
såg den unga flickan mannekänga med sin klänning och sa:
"Vill du följa med mig?" Den unga flickan följde med ut och där
stod en limousinechaufför. De åkte ner till en mycket dyr butik
och chauffören släppte av dem. De gick in.
Mannekängerna började visa många vackra klänningar och en
mannekäng hade en klänning som var helt underbar. Den unga
flickan drog efter andan när hon såg den. Det var en fantastisk
klänning.
Den generösa kvinnan som var mycket klok, märkte att flickan
kippade efter andan när hon såg den. Hon ropade till sig
modellen så att de kunde titta närmare på klänningen och
känna på tyget. Den unga flickan var mycket imponerad, men
när modellen vände sig om såg hon prislappen: 45,000 kronor
och hon tänkte:
"Jag kunde aldrig drömma om att något kunde kosta så mycket."
Men den generösa kvinnan som såg hennes intresse för
klänningen, sa till expediten: “Slå in den och se till att den skickas
till bilen.”
När den unga flickan kom tillbaka till skolan gick hon in på sitt
rum och packade försiktigt upp klänningen och tog den på sig.
Den passade perfekt.
Sedan gick hon ut till alla de andra tjejerna och sa: "Titta tjejer!”
De drog efter andan av förvåning över härligheten och
skönheten i denna klänning. Den unga flickan sa: "Den här
klänningen kunde jag aldrig ha köpt själv. Jag kunde aldrig ha
gjort den själv, men jag fick den av den rika generösa kvinnan."
Paulus hade gjort sitt bästa för att klä sig i rättfärdighet genom
gärningar, men sedan fick han lära känna Jesus Kristus och
han säger:
"Jag kommer inte längre att försöka vara rättfärdig i min egen
kraft, genom mina egna gärningar och genom att följa lagen. Jag
vill med glädje byta ut min egen rättfärdighet mot den underbara
rättfärdighet som Gud har gett mig genom min tro på Jesus
Kristus."
Rättfärdigheten som kommer från Kristus genom tron. Det är
något som jag aldrig skulle kunna köpa själv, eller något som jag
skulle kunna åstadkomma själv. Med alla mina ansträngningar
skulle jag aldrig kunna nå upp till denna rättfärdighet. Ändå är det
vad Gud har gett mig genom tro, tron som han har gett mig på
Jesus Kristus.
Paulus fortsätter:
Då får jag lära känna Kristus och kraften
i hans uppståndelse (Fil 3:10)
Vid denna punkt säger vi också: "Kraft, jag vill ha kraft. Jag
skulle vilja lära känna Kristus i kraften av hans uppståndelse.
Ge mig kraften" och vi hungrar efter kraften. Men Paulus
slutade inte där eller hur?
och dela hans lidanden (Fil 3:10)
Men Paulus vänta lite! Jag vill kliva av här. Jag känner inte till
det där med lidande. Jag gillar kraften, men jag gillar inte
lidandet. Vet du inte att kristna inte ska behöva lida?
Vårt kött gör alltid uppror mot lidande. Lärjungarna hade svårt
att hantera situationen när Jesus började prata om det lidande
som Han skulle gå igenom och Petrus ropade: “Gud bevare dig,
Herre! Det där ska aldrig hända dig.”
Jesus sa: ”Gå bort från mig, Satan! Du vill få mig på fall”. Petrus
ord var det naturliga utropet från människan "Bespara dig själv
från lidande." Men Paulus säger här att han är villig att följa
Jesus till korset.
"Jag vill känna Honom, jag vill lära känna Honom helt och hållet."
Kraften i uppståndelsen – ja, men du kan aldrig lära känna kraften
i uppståndelsen förrän du först och främst har lärt känna korset.
Jesus uppstod inte från de döda förrän Han först hade gått till
korset.
Det uppståndna livet följer alltid på det korsfästa livet. Kraften i
uppståndelsen kommer efter att vi delat lidandet och korset.
Jag vill lära känna kraften i uppståndelsen, men om jag ska få
uppleva den måste jag först och främst uppleva vad det innebär
att dela Jesu lidande och död på korset och dö från mitt gamla
jag, min gamla natur.
genom att bli lik honom i hans död, i
hoppet om att nå fram till uppståndelsen
från de döda. (Fil 3:10-11)
Men hur kan man nå fram till uppståndelsen från de döda om
man inte först och främst har dött? Jesus kunde inte uppleva
kraften i uppståndelsen förrän Han hade upplevt korset.
Korset var avgörande och nödvändigt innan Han upplevde
kraften från uppståndelsen. Det är sant även för oss. Jag är
korsfäst med Kristus och nu kan jag uppleva kraften i det
uppståndna livet.
Många människor har aldrig upplevt kraften från det uppståndna
livet eftersom de har dragit sig undan från att dela lidandet och
korsfästelsen med Kristus.
"Jag vill hålla fast vid min gamla natur. Jag vill inte se den
fastspikad på korset. Jag vill hålla fast vid det som hör till den
gamla människan." Men vi kommer aldrig att lära känna livet
från den uppståndne Kristus förrän vi har upplevt vad det är
att dela Hans lidande.
”i hoppet om att nå fram till uppståndelsen från de döda”.
Inte så att jag redan har gripit det eller
redan har nått målet, (Fil 3:12)
Det är tråkigt att så många människor verkar tycka att de
har nått målet i sin andliga vandring och de sitter på små
piedestaler, på små elfenbenstorn.
"Jag har nått fram. Här är jag. Kom till mig och jag ska
undervisa dig. Sätt dig vid mina fötter och lär av mig." Men
Paulus, aposteln, säger: "Jag anser inte att jag har nått
målet. Jag ser inte på mig själv som fullkomlig. Herrens
verk är ännu inte fullbordat i mig."
men jag jagar efter att gripa det eftersom
jag själv är gripen av Kristus Jesus. (Fil 3:12)
Paulus medger något som är mycket viktigt för oss alla att
medge – vi som har gripits av Jesus Kristus.
Vi kan alla se tillbaka på den tidpunkt i våra liv då Herren grep
oss och sa: "Jag har utvalt dig och bestämt dig till att vara min
lärjunge", och vi vände om för att följa Jesus Kristus.
När Herren grep oss hade Han en plan och ett syfte för våra liv.
Herren visste exakt vad Han hade planerat att vi skulle göra.
Han hade en uppgift för oss att utföra.
Paulus säger: "Jag har ännu inte gripit det som Herren grep mig
för. Herren grep mig, men när Han gjorde det, hade Han ett
syfte för mitt liv. Jag har ännu inte uppnått detta syfte."
Vi kan alla säga samma sak, "Jag har ännu inte gripit det som
jag blev gripen för." Anledningen till att vi alla kan säga det, är
att vi alla är kvar här på jorden.
Slut av del 7
För att gå till del 8) klicka här
Tillstånd beviljat av The Word For Today att översätta detta
avsnitt. Alla bibelcitat med blå text och kursiv stil är hämtade
från Svenska Folkbibeln.